Vyber si predmet

ministerstvo školstva vedy výskumu a športu slovenskej republiky
KÓD TESTU

8278

MATURITA 2016

EXTERNÁ ČASŤ

PREČÍTAJTE SI NAJPRV POKYNY K TESTU!

Želáme vám veľa úspechov!
Časovač
Voliteľný
Časovač Ti nezruší ani neovplyvní test.
Slúži len ako pomôcka. ⏱️


Hodnotenie výsledkov

Tvoje výsledky sa automaticky vypočítajú a zobrazia po stlačení tlačidla
"Ukázať správne odpovede" na konci testu.


Ukážka 1

Andrej Sládkovič — Detvan
(úryvok)

1
Stojí vysoká, divá Poľana,
mať stará ohromných stínov,
pod ňou dedina Detvou volaná,
mať bujná vysokých synov:
či tých šarvancov Detvy ozrutných
Poľana na tých prsiach mohutných
nenosí a nenadája?

Alebo aspoň na tie výšiny
nehľadí dcéra tejto rodiny,
keď má porodiť šuhaja? —

19
Za čím obyčaj žialiť, požiali,
čím baviť, tým sa zabaví,
spieva, čo staré matky spievali,
reč pradedov svojich vraví:
a hneď ako blesk hromom zakľaje,
koho klial, tomu zas šťastie praje,
hneď v búrach je, hneď má pokoj;
hneď v dolinách sa tichých osadí,
hneď vrchmi lieta sťa orol mladý;
ako aj ten Martinko môj.


1.) V ktorej možnosti je uvedený typický symbol slovenských romantikov použitý v ukážke 1?
(A)
(B)
(C)
(D)

2.) Vyberte pravdivé tvrdenie o prvej strofe v ukážke 1.
(A)
(B)
(C)
(D)

3.) V ktorej možnosti sú uvedené znaky charakterizujúce ukážku 1?
(A)
(B)
(C)
(D)

4.) V ktorej možnosti je najvýstižnejšie vyjadrené, čo zobrazuje 19. strofa v ukážke 1?
(A)
(B)
(C)
(D)

5.) Ktorá z nasledujúcich viet je napísaná pravopisne správne?
(A)
(B)
(C)
(D)
Pomenujte umelecký jazykový prostriedok, ktorý predstavuje zvýraznená veta v ukážke 1.6.)
Napíšte názov diela slovenského romantizmu, v ktorom autor vyjadril lásku k žene i vlasti a oslávil krásu a mladosť.7.)
Napíšte názov štylistickej figúry založenej na opakovaní rovnakého slova alebo skupiny slov na začiatku za sebou idúcich veršov či viet, ktorá je využitá v ukážke 1.8.)

Ukážka 2

Jozef Mistrík — Rečové chyby
(úryvok, upravené)

 Rečové chyby môžu mať rozličný pôvod — zdedený či nadobudnutý. Sú iba prechodné alebo trvalé. Niektoré chyby nosíme od detstva, napr. šušlanie, niektoré sme si preniesli z jedného rečového prostredia do druhého, napr. nemeckú výslovnosť, ale mnohé chyby robíme len preto, že sme pri rozhovore unavení, napr. vypúšťame hlásky alebo sa zajakávame.
 Dosť časté sú chyby dýchania a tvorenia hlasu, ktoré človek nadobúda pohybovaním sa v nevhodnom prostredí alebo pitím chladných nápojov. Chrapľavý hlas máme aj vtedy, keď sme nervózni, keď máme pocit strachu či veľkej zodpovednosti.
 Časté sú rečové chyby, ktoré označujeme ako neurózy reči. K nim patrí zajakávanie a brbtanie. Zajakávanie sa obyčajne nadobúda. Vzniká okolo tretieho roku života. Táto chyba vzniká tým, že vývin reči nejde paralelne s vývinom myslenia, t. j. myšlienky plynú rýchlejšie, ako sa pohybuje jazyk. Je to vlastne kŕčovité napínanie svalstva, ktoré môže mať dvojaký dôsledok: opakujú sa slabiky alebo slová alebo sa preťahujú začiatky slov. Je absolútne nesprávne, ak sa sústreďujeme na zajakávajúceho človeka, keď kokce (zajakáva sa).
 Za brbtanie označujeme ten jav, keď človek nestačí vyslovovať všetky hlásky alebo slabiky v slovách. Vzniká najčastejšie pri čítaní. Je chybou slabej disponovanosti, z únavy, teda častejšie prechodnou než trvalou, súvisí s nervovou kondíciou človeka.


9.) V ktorej možnosti je pravopisne správne napísaná zvýraznená časť textu z ukážky 2?
(A)
(B)
(C)
(D)

10.) V ktorej možnosti nie je podľa ukážky 2 uvedený dôvod, prečo vzniká tzv. chrapľavý hlas?
(A)
(B)
(C)
(D)

11.) Čo je podľa ukážky 2 príčinou zajakavosti?
(A)
(B)
(C)
(D)

12.) Ktorá jazykovedná disciplína sa zaoberá aj rečovými chybami?
(A)
(B)
(C)
(D)

13.) Ktorá z nasledujúcich viet je napísaná v inom jazykovom štýle ako ukážka 2?
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z prvého odseku ukážky 2 slovesné podstatné meno.14.)
Vypíšte z tretieho odseku ukážky 2 všetky slová, ktoré sa skloňujú podľa vzoru cudzí.15.)
Do ktorej skupiny indoeurópskych jazykov sa zaraďuje nemecký jazyk?16.)

Ukážka 3

Legendárny cyklista Ján Svorada (45) — Sagana chcú všetci, jeho cena stúpa!

 Ján Svorada je jediným slovenským alebo českým cyklistom, ktorý na Tour vyhral záverečnú etapu na parížskom Champs-Élysées (2001). Uznáva svojho nástupcu Petra Sagana (24) a jeho prestup z tímu Cannondale do Tinkoff-Saxo privítal s nadšením. „Má takú kvalitu, že ho chcú všetci. Urobil dobre, že prestúpil,“ povedal Svorada.

Ako vnímate prestup Sagana z Cannondale do Tinkoff- Saxo? Urobil správny krok?

Myslím si, že áno. Tinkoff-Saxo je tím, ktorý môže Saganovi poskytnúť oveľa väčšiu podporu.

V tíme jazdí taliansky šprintér Daniele Bennati, nemôže konkurencia narobiť zlú krv?
Nechcem, aby to vyznelo zle, ale myslím si, že Bennati je už trochu za svojím zenitom. Samozrejme, že je stále rýchly, môže stále vyhrávať etapy, pokúšať sa o dobré výsledky. Ale myslím si, že bude pracovať na podpore Peťových výsledkov. Je to človek, ktorý Saganovi v Cannondale chýbal. Keď sa človek, ktorý je sám taký rýchly, že môže vyhrať etapu, rozhodne, že bude Peťovi rozjazdievať špurty, bude to správna taktika.

Mal Cannondale bojovať o to, aby Sagan zostal naďalej v tíme?
Predpokladám, že sa snažili udržať si ho. Ale Sagan už dosiahol takú kvalitu, že ho chcú všetci, jeho cena stúpa a v Cannondale nemali dosť prostriedkov na jeho zaplatenie a na to, aby preňho zložili správny tím. Preto je prestup Peťa logický.

www.cas.sk, skrátené


17.) Bennati je podľa Jána Svoradu za svojím zenitom , čo v ukážke 3 znamená, že
(A)
(B)
(C)
(D)

18.) Ktorá veta je napísaná pravopisne správne?
(A)
(B)
(C)
(D)

19.) Ktoré z nasledujúcich tvrdení vyplýva z ukážky 3?
(A)
(B)
(C)
(D)

20.) Ktorá z nasledujúcich možností obsahuje ustálené slovné spojenie?
(A)
(B)
(C)
(D)

21.) Ktoré z nasledujúcich súvetí sa líši druhom vedľajšej vety?
(A)
(B)
(C)
(D)
Ktorý slohový útvar/žáner predstavuje ukážka 3?22.)
Vypíšte z otázok pre J. Svoradu jedno slovo, v ktorom sa uplatnilo pravidlo o rytmickom krátení.23.)
Pomenujte diakritické znamienka, ktoré sa nachádzajú v prvej otázke v ukážke 3.24.)

Ukážka 4

Ján Smrek — Salome
(úryvok)

V atmosfére dymu a vín tančila si,
ohybná ako prút,
rýchla jak elektrický prúd,
vzdušná jak plyn.

Na koho sa tvoje oči usmiali,
koho tvoje pohyby objali,
každý sa chvel,
akoby, krásou ranený,
zamdlieť chcel.

V kúte
sedel som nepohnute
ja, básnik, tichý mladý muž,
na teba hľadieť začal som
a na to všetko ostatné,
čím hýril celý dom,
som nedbal už.

Bola si hrdou.
Vočiach si maľa túhu.
Z úst kvapkal ti dážď ruží
a formy tvojich údov
sa prelievali jedna v druhú.
Svietiaca tvoja pleť
núkala radosť môjmu zraku
a smútok mojej duší:
poznal som v tebe
o lúče slnka olúpený
v polárne kraje presadený
tropický kvet.


25.) V ukážke 4 dominuje
(A)
(B)
(C)
(D)

26.) Ktorý z nasledujúcich prívlastkov pomenúva znak alebo vlastnosť Salome z ukážky 4?
(A)
(B)
(C)
(D)

27.) Ktorý z nasledujúcich umeleckých jazykových prostriedkov z ukážky 4 predstavuje metonymiu?
(A)
(B)
(C)
(D)

28.) Ktoré z nasledujúcich slov z ukážky 4 je poetizmus/básnické slovo?
(A)
(B)
(C)
(D)

29.) Ján Smrek je predstaviteľom
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z ukážky 4 všeobecné podstatné meno pomenúvajúce to, čo v básnikovi vyvoláva protikladné pocity.30.)
Vypíšte zo štvrtej strofy ukážky 4 slovné spojenie, ktorým básnik nepriamo pomenoval Salome.31.)
Vypíšte z ukážky 4 prídavné meno, ktoré súvisí s vnútornou charakteristikou Salome.32.)

Ukážka 5

Samuel Beckett — Čakanie na Godota
(úryvok)

I. dejstvo
ESTRAGON: Ty! (Chytí zvyšok mrkvy za konček vňate, zdvihne ho a otočí pred očami.) To je zaujímavé. Čím človek viac je, tým je to horšie.

VLADIMÍR: U mňa je to naopak.

ESTRAGON: To je?

VLADIMÍR: Postupne si zvykám na chuť.

ESTRAGON: (po dlhom rozmýšľaní) A to je naopak?

VLADIMÍR: Otázka temperamentu.

ESTRAGON: Charakteru.

VLADIMÍR: Za to človek nemôže.

ESTRAGON: Človek sa zbytočne pechorí.

VLADIMÍR: Zostáva tým, čím je.

ESTRAGON: Nadarmo sa trepe.

VLADIMÍR: V podstate sa nemení.

ESTRAGON: Tak ideme?

VLADIMÍR: Poďme.

(nepohnú sa)

II. dejstvo

VLADIMÍR: Keby si to skúsil?

ESTRAGON: Už som všetko skúsil.

VLADIMÍR: Myslím topánky.

ESTRAGON: Že by?

VLADIMÍR: Aspoň prejde čas. (pauza) Uisťujem ťa, bude to rozptýlenie.

ESTRAGON: Uvoľnenie.

VLADIMÍR: Zábava.

ESTRAGON: Uvoľnenie.


33.) Na základe analýzy textu môžeme ukážku 5 zaradiť
(A)
(B)
(C)
(D)

34.) Ktorý lexikálny jav zohráva dôležitú úlohu v druhom dejstve v ukážke 5?
(A)
(B)
(C)
(D)

35.) Ktorú trojicu autorov možno zaradiť medzi tvorcov dramatickej literatúry?
(A)
(B)
(C)
(D)

36.) V ktorej možnosti je správny zápis priamej reči?
(A)
(B)
(C)
(D)

37.) Ktorá základná funkcia jazyka je v ukážke 5 porušená?
(A)
(B)
(C)
(D)
Ako sa nazýva časť dejstva, v ktorej sa mení počet osôb na javisku?38.)
Vypíšte z prvého dejstva v ukážke 5 jedno expresívne synonymum slova namáhať sa.39.)
Vypíšte z nasledujúceho radu pomenovanie mimojazykového prostriedku, na ktorý kladie autor v ukážke 5 dôraz.

očný kontakt, pohyb tela, vzdialenosť, postoj tela, pohyb tváre
40.)

Ukážka 6

Zo studnice rodnej reči 2

Zľava: 15%
Stará cena: 8,90€
Nová cena: 7,57 €
Pridané: 10. 06. 2014

Do košíka
zvyčajne dodávame
do 7dní

Autor: Katarína Balleková, Miroslav Smatana
Vydavateľ: VEDA
ISBN: 9788022413596
Počet strán: 440
Rok vydania: 2014
Väzba: brožovaná
Formát: A5
Jazyk: slovenský

Publikácia nadväzuje/naväzuje na úspešnú knižočku Zo studnice rodnej reči (2005) a prináša výber príspevkov, ktoré boli pôvodne súčasťou rovnomennej rubriky počas druhého decénia jej trvania v rokoch 2002 — 2011 včasopise Kultúra slova. Zostavovatelia ponúkajú pestrú koláž vzácnych svedectiev z nárečí a o nárečiach, zaradených do siedmich / siedmych tematických okruhov. Čitateľ prechádza terénom jazyka bohatým na nárečové nerovnosti, ktoré jazyku neubližujú, ba práve naopak: dávajú mu punc rôznorodosti a robia ho všedno-nevšedným a pozoruhodným. Na svojej ceste má možnosť nielen dozvedieť sa mnoho zaujímavého, napr. o pôvode priezvisk/priezvísk, o pomenovaní mesiacov či názvoch ovocia, ale aj presvedčiť sa, či naozaj vtáka poznať po perí a človeka po reči, vychutnať si pohľad na farebný svet jazyka, spoznať čo-to/čo — to zo slovenských kulinárskych zvyklostí, zistiť čo všetko človeka kvári. Pridanou hodnotou textov je originálna interpretácia nárečového materiálu, ale aj prameňov z predspisovného obdobia slovenčiny, čím sa odkrýva národné duchovné dedičstvo a tiež sa poukazuje na prirodzené jazykové útvary, žánrové aj areálové rozdiely. Texty dopĺňa zoznam lokalít, ktoré charakterizujú v jednotlivých príspevkoch zemepisné rozšírenie nárečových slov, a register vybraných mien a priezvisk/priezvísk používaných na Slovensku.

www.literra.sk, upravené


41.) Ktorý údaj o publikácii z ukážky 6 nie je povinným údajom v bibliografickom zázname?
(A)
(B)
(C)
(D)

42.) V ktorej možnosti je správny názov krátkej charakteristiky knihy, ktorú obsahuje ukážka 6?
(A)
(B)
(C)
(D)

43.) Z ukážky 6 vyplýva, že Katarína Balleková a Miroslav Smatana
(A)
(B)
(C)
(D)

44.) Ktorým slovom sa začína v ukážke 6 nesúvislý text?
(A)
(B)
(C)
(D)

45.) V ktorej možnosti sú správne tvary slov zo zvýraznených dvojíc slov v ukážke 6?
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z ukážky 6 slovo, ktoré pomenúva súpis/zoznam autorov alebo položiek v knihe v abecednom poradí.46.)
Vypíšte z nasledujúceho radu slovo, ktoré sa z hľadiska pôvodu odlišuje od ostatných.

materiál, interpretácia, ovocie, areálové, publikácia, originálna
47.)
Zmeňte nezhodný prívlastok z nasledujúcej vety na zhodný a napíšte ho pravopisne správne.

Čitateľ prechádza terénom jazyka bohatým na nárečové nerovnosti, ktoré jazyku neubližujú.
48.)

Ukážka 7

Hubert Mania — Noemova archa
(úryvok, upravené)

Berlín 6. januára

 Teraz poznáš základné údaje tejto záhady, do ktorej som vhupla nič netušiac — môj prvý list
Ťa hádam zastihol ešte pred Novým rokom v Tvojej slnečnej Kalifornii.
 Navonok sa so mnou nič nedeje, no Scintilla, ktorú mi odkázal Brynjar Windhus, čosi vo mne prebudila. Pokúšala som sa Ti opísať tú tajomnú udalosť. Pripúšťam, že narážam na hranice svojich schopností, keď hľadám prijateľné vysvetlenie. Aký to má zmysel spájať halucinácie, spomienky z detstva a čudesné sledy obrazov, ktoré vo mne tie tóny vzbudzujú?
 Pokúšam sa dodržiavať disciplínu, nájsť si denný rytmus. Najneskôr okolo deviatej sedím za netvorom IBM a vyťukávam texty pre Steinackera. Potom študujem Brynjarove denníky. Spočiatku som sa pokúšala čítať ich krížom-krážom, no nič z toho nebolo. Zdalo sa mi, že strácam súvislosti. Preto postupujem chronologicky.
 Prehrabujem sa v jeho denníkoch, listujem v albumoch s fotografiami a študujem jeho chudobnú korešpondenciu, aby som si utvorila o ňom obraz.
 Brynjar sa narodil v Stavangeri v južnom Nórsku. Jeho otec Ole tam pracoval pravdepodobne ako lodný inžinier v lodenici. Na jednej z mála fotografií, kde ho možno vidieť, má na sebe biely plášť a skláňa sa nad konštrukčnými výkresmi. Pod obrázkom je rukou po nemecky napísané:
„Oleho veľká pýcha: vlečniak ľadovcov.“ Pravdepodobne išlo o ľadoborec — vieš si predstaviť, že by loď mohla mať vo vleku ľadovec?


49.) Ktorá literatúra sa zaoberá opisom skutočnej udalosti, ale využíva niektoré výrazové prostriedky a postupy beletrie?
(A)
(B)
(C)
(D)

50.) Prečo je v ukážke 7 zvýraznená časť textu v úvodzovkách?
(A)
(B)
(C)
(D)

51.) Ktoré tvrdenie o rozprávačovi v ukážke 7 je pravdivé?
(A)
(B)
(C)
(D)

52.) Ktoré z nasledujúcich slov bolo vytvorené rovnakým spôsobom ako slovo pravdepodobne?
(A)
(B)
(C)
(D)

53.) V ktorej možnosti sa nachádzajú iba homonymné alebo viacvýznamové slová?
(A)
(B)
(C)
(D)
Ktorá časť/ktorý prvok chýba na samom začiatku súkromného listu z ukážky 7?54.)
Vypíšte z ukážky 7 jedno domáce slovo so zdvojenou spoluhláskou.55.)
Napíšte dátum v kalendári, pred ktorým pisateľka listu v ukážke 7 predpokladá doručenie svojho prvého listu adresátovi.56.)

Ukážka 8

Jozef Gregor-Tajovský — Horký chlieb
(úryvok)

 Páni zabávali sa dobre. Ostali po divadle aj tancovať. Prešla polnoc, jedna hodina, dve hodiny. Mare nedalo pokoja. Prichodilo jej na um všetko zlé, čo sa deťom stať mohlo. Zaletela domov pozakrývať ich, lebo im už iste vychladlo nacelkom. Ťažko jej bolo od nich, ešte aj cez okno kukla dnu a behom vrátila sa späť. Bola už aj hmla, tma a zima treskúca. Prešli aj štyri hodiny, a páni nedošli. Dobre sa cítili a boli bezpeční, veď je tam „Marka“. Pán kartoval, pani sa vykrúcala v tanci.
 Mare sa celú noc ani nezadriemalo. Ba čím ďalej, tým jej bolo teplejšie, ač už izba aj tu chladla. Čím ďalej, tým bola nepokojnejšia, sluchy jej už trhalo.
 „No, už čo ako, ale by som radšej bola oželela tých dvadsať -tridsať grajciarov, ako doma nebyť. Chúdence. Otca nemajú a už aj bez matere budú ostávať nielen vo dni, ale aj celé noci.“
 Netrpezlivo pozerala na hodiny, sadla, vstala, prikrývala panské deti, ale aj na svoje myslela. Čo všetko sa im mohlo stať, hútala v mysli. Schytila ručník, a ani nevedela ako, vyšla von. Obchodiac vržďavý sneh, akoby kradnúť šla, bežala ulicou. Bežala, akoby deti pred dákym nešťastím zachrániť mala. Izba bola vychladla, rozložila rýchlo ohňa, naložila dreva, poukrúcala „svoje sirôtky", v láske a žiali nad nimi zase si len povinnosť spomnela.


57.) Ktoré tvrdenie platí o postave Mary z ukážky 8?
(A)
(B)
(C)
(D)

58.) V ktorom storočí sa začala rozvíjať slovenská realistická literatúra?
(A)
(B)
(C)
(D)

59.) V ktorej možnosti sa nachádza neurčitý slovesný tvar?
(A)
(B)
(C)
(D)

60.) V ktorej možnosti sa nachádza priraďovacie súvetie odporovacie?
(A)
(B)
(C)
(D)

61.) Ktorý prostriedok využil autor pri zobrazení postáv v ukážke 8?
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z ukážky 8 jedno slovo s kladným citovým postojom hovoriaceho.62.)
Vypíšte z nasledujúcej vety časticu.

Ba čím ďalej, tým jej bolo teplejšie.
63.)
Vypíšte z nasledujúceho radu slovo s neslabičnou predponou.

vrátila, zaletela, schytila, oželela, vykrúcala, chladla
64.)

teraz nevidíš či sú tvoje odpovede správne

teraz nie sú správne odpovede viditeľné v teste

odporúčam Ti zobrazovať správnosť odpovedí len ak si vyplnil/a túto skúšku! Nepodvádzaj samú/samého seba. :)