Vyber si predmet

ministerstvo školstva vedy výskumu a športu slovenskej republiky
KÓD TESTU

5286

MATURITA 2015

EXTERNÁ ČASŤ

PREČÍTAJTE SI NAJPRV POKYNY K TESTU!

Želáme vám veľa úspechov!
Časovač
Voliteľný
Časovač Ti nezruší ani neovplyvní test.
Slúži len ako pomôcka. ⏱️


Hodnotenie výsledkov

Tvoje výsledky sa automaticky vypočítajú a zobrazia po stlačení tlačidla
"Ukázať správne odpovede" na konci testu.


Ukážka 1

Anton Pavlovič Čechov — Čajka
(úryvok)

NINA: Ja by som zase ihneď menila s vami.

TRIGORIN: A to už prečo?

NINA: Aby som spoznala, čo prežíva taký vychýrený a veľký spisovateľ. Ako chutí sláva? Aké pocity máte z toho, že ste všeobecne známy?

TRIGORIN: Aké? Pravdepodobne nijaké. Ešte som o tom nepremýšľal. (Po chvíľke zamyslene.) Z dvoch možností bude asi pravdivá len jedna: alebo moju povesť zveličujete, alebo sláva neprináša nijaké pocity.

NINA: A čo cítite, keď o sebe čítate v novinách?

TRIGORIN: Keď ma chvália, dobre mi to padne, ale keď hania, zo dva dni sa necítim vo svojej koži.

NINA: Nádherný svet! Keby ste vedeli, ako vám závidím! Ale to už je osud! Niektorí sú zunovaní a ubití bezvýznamným životom. Takíto ľudia sú všetci rovnakí a do jedného nešťastní. Na iných, ako napríklad na vás, sa šťastie usmeje — ste jeden z miliónov — a ujde sa vám život zaujímavý, významný, prežijete ho ako na výslní... Ste šťastný...

TRIGORIN: Ja? (Pokrčí plecami.) Hm... vravíte tu o sláve a šťastí, o akomsi zaujímavom živote na výslní, ale pre mňa sú všetky krásne slová, nehnevajte sa, celkom ako ovocné želé, ktoré nikdy nejem. Ešte ste veľmi mladá a dôverčivá.


1.) Z ukážky 1 vyplýva, že Trigorin je
(A)
(B)
(C)
(D)

2.) Ktoré tvrdenie o Trigorinovi z ukážky 1 je pravdivé?
(A)
(B)
(C)
(D)

3.) Ktoré slovo obsahuje neslabičnú predponu?
(A)
(B)
(C)
(D)

4.) Ktorý druh vety alebo výpovede v Nininých replikách chýba?
(A)
(B)
(C)
(D)

5.) Ktorý frazeologizmus vyjadruje pominuteľnosť uznania?
(A)
(B)
(C)
(D)
Napíšte odborný názov textu uvedeného v niektorých Trigorinových replikách v zátvorke.6.)
Vypíšte slovotvorný základ zo slova vychýrený.7.)
Pomenujte druh nasledujúceho priraďovacieho súvetia.

Alebo moju povesť zveličujete, alebo sláva neprináša nijaké pocity.
8.)

Ukážka 2

Milo Urban — Živý bič
(úryvok)

 Ale vtedy, asi po troch rokoch, na jar, prišiel do Ráztok človek v zaprášenej vojenskej uniforme, odstávajúcej od predčasne vyschnutého tela. Bol nahnutý k zemi, a ako šiel, vietor, čo dobehol časom od hôr, svieži, ihravý, nadnášal mu pravý rukáv, v ktorom nebolo ruky.
Tvárou od pravého oka, trošku prižmúreného, tiahla sa mu dlhá jazva, ktorá odniesla so sebou kus energického nosa, prešla cez ústa a končila sa až na brade, súc silne nasiaknutá farbou nedávno zahojenej rany, ktorá ju robila živou, zreteľnou, akoby schválne vymaľovanou, aby ju každý videl a nezabudol hneď na ňu. Tak, ako sa tiahla naprieč tvárou, robila dojem rany, čo vznikla pod úderom biča, tvár pod ňou akosi sa vypäla, stuhla i dostala zvláštny, neobyčajne slávnostný výraz pamätnej tabule, pevne pribitej dvojicou hnedých očú na hlave.


9.) Ktorá z nasledujúcich charakteristík postavy nevyplýva z ukážky 2?
(A)
(B)
(C)
(D)

10.) Ktorý umelecký jazykový prostriedok sa nachádza vo zvýraznenej časti ukážky 2?
(A)
(B)
(C)
(D)

11.) Zkoľkých viet sa skladá nasledujúce súvetie?

Bol nahnutý k zemi, a ako šiel, vietor, čo dobehol časom od hôr, svieži, ihravý, nadnášal mu pravý rukáv, v ktorom nebolo ruky.
(A)
(B)
(C)
(D)

12.) Použité výrazové prostriedky v ukážke 2 dodali textu znaky
(A)
(B)
(C)
(D)

13.) Ktoré z nasledujúcich slov je v ukážke 2 neurčitým slovesným tvarom?
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z ukážky 2 podstatné meno, ktoré je v nej z hľadiska súčasnej spisovnej slovenčiny uvedené v archaickom tvare.14.)
Vypíšte z ukážky 2 slovo s dvojhláskou, ktorú tvorí jedna graféma.15.)
Napíšte základný tvar slovesa, ktoré je zvýraznené v nasledujúcom slovnom spojení z ukážky 2.

súc silne nasiaknutá farbou
16.)

Ukážka 3

Dušan Mitana — Nočné správy
(úryvok)

 „Zabudol som si kľúče.“ „Zabudol? Určite si ich zase stratil“ povedala a mávla nado mnou rukou. „Tento rok štvrté,“ dodala a odišla do kúpeľne.
 Deti ešte nespali. Naháňali sa štvornožky po izbe, výskali a staršia dcéra ukazovala na osemmesačnú a hovorila: „Vidíš to neposlušné decko? Celé je prechladnuté a nechce si odmerať horúčku. Podrž ju, nech jej vytiahnem teplomer.“
 „Ty si jej dala teplomer? Veď ho rozbije a poreže sa,“ povedal som preľaknuto, rýchlo som vytiahol malú spod postele, strčil som ruku pod košieľku, ale teplomer som nenašiel.
 „Neboj sa, ten je nerozbitný,“ upokojila ma staršia. „Určite jej spadol do gatí.“ Začala prehľadávať malú a o chvíľu vytiahla slamku z umelej hmoty: „Aha, tu je. Čo som ti hovorila? Mala ho v gatiach.“
 Žena bola v kúpeľni, prala plienky. „Tak čo, Anjel skazy,“ strčila mi do rúk vyžmýkanú plienku. „Rozvešaj ich, idem ti urobiť večeru.“
 „Neskoršie,“ povedal som. „Ešte nemám chuť.“
 „Ako chceš. Ale tie plienky môžeš rozvešať, ja medzitým niečo nachystám.“
 „Vieš, koľko mám roboty. Zajtra mám odovzdať ten článok, a nemám ešte ani riadok.“
 „Ale ísť do kina, na to si mal čas, čo?“ zlostne mi vytrhla z rúk plienku. „Som zvedavá, kedy sa ja dostanem do kina. Naposledy som bola, tuším, pred tromi rokmi.“
 „Aha, pamätám sa. Hrali Sedem statočných.“


17.) Z ukážky 3 vyplýva, že mladí manželia
(A)
(B)
(C)
(D)

18.) V ktorej z nasledujúcich viet sa nachádza prídavné meno/spodstatnené prídavné meno vo funkcii priameho predmetu?
(A)
(B)
(C)
(D)

19.) Vyberte pravdivé tvrdenie o nasledujúcej vete.

Naposledy som bola, tuším, pred tromi rokmi.
(A)
(B)
(C)
(D)

20.) Ktoré z nasledujúcich súvetí je podraďovacie?
(A)
(B)
(C)
(D)

21.) Podľa kontextu je vo zvýraznenej vete v ukážke 3 dôraz na slove
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z prehovoru staršej dcéry jedno pomnožné podstatné meno.22.)
Vypíšte prvé slovo toho odseku ukážky 3, v ktorom sa nachádza výlučne nasledovný typ zápisu priamej reči: uvádzacia veta — priama reč.23.)
Vypíšte z druhého odseku ukážky 3 všetky ohybné zložené slová.24.)

Ukážka 4

Bratislavská zoologická záhrada


Prvé plány na založenie Zoologickej záhrady v Bratislave boli v roku 1948. V r. 1949 z dvoch miest na založenie, Železná studnička a Mlynská dolina, bola vybraná Mlynská dolina ako miesto budúcej zoo, najprv s 9 hektármi, s možnosťou rozšírenia až na 90 ha. V roku 1959 sa začalo s výstavbou. Zoo bola oficiálne otvorená 9. mája 1960.
Zoo v súčasnosti chová 157 druhov zvierat s celkovým počtom 983 jedincov. Jej dnešná rozloha je 96 hektárov, pričom časť prístupná verejnosti má rozlohu 35 hektárov.

(viď. obrázok nižšie)

* Deti (od 3 do 15 rokov), dôchodcovia, študenti dennej formy štúdia (od 16 do 26 rokov po preukázaní sa študentským preukazom), ZŤP — dospelí
** Deti do 3 rokov, ZŤP — deti (dieťa so sprievodom), pedagogický dozor so školskými skupinami (na 10 detí jeden pedagóg zadarmo). Pedagogický dozor je povinný sprevádzať skupinu počas celej návštevy v ZOO Bratislava.

V letnej sezóne ponúkame našim návštevníkom: Rodinná vstupenka (2 dospelí a 2 deti): 13,50€

Upravené podľa: www.zoobratislava.sk, www.sk.wikipedia.org

maturitny-tester.sk

25.) Z ukážky 4 vyplýva, že pre rodičov a ich tri deti (vo veku 2, 8, 12 rokov) stojí najlacnejšia vstupenka do ZOO Bratislava počas augusta
(A)
(B)
(C)
(D)

26.) Kto podľa ukážky 4 nemusí zaplatiť v zimnej sezóne vstupné do ZOO Bratislava?
(A)
(B)
(C)
(D)

27.) Ktoré z nasledujúcich slov je v ukážke 4 značkou?
(A)
(B)
(C)
(D)

28.) V ktorej možnosti je uvedený skloňovací vzor slova dospelí?
(A)
(B)
(C)
(D)

29.) Ktoré z uvedených tvrdení o ZOO Bratislava vyplýva z ukážky 4?
(A)
(B)
(C)
(D)
Ktorá melódia sa uplatňuje v podčiarknutej vete ukážky 4?30.)
Ktorý slohový postup prevláda v ukážke 4?31.)
Vypíšte z ukážky 4 jednu vokalizovanú predložku.32.)

Ukážka 5

Alexander Matuška — Dobroslav Chrobák, Drak sa vracia
(úryvok, upravené)

 Chrobák je plastik lyrického jadra, píše prózu, vytvára si však pri veľkej epickosti dielo básnické. Snové partie jeho rozprávky [pozn. Drak sa vracia], miesta, ako sú začiatok rozprávky, kríž v horách, Šimon v kolibe po boji s Drakom, nepríživníčia na jeho príbehu, sú jeho integrujúcou súčasťou, výraznejšou ukážkou metódy, ktorá neopisuje prostredie, lež vyčarúva dejový priestor, dáva nám ho a vnucuje. Veci, príroda, vrchy — kto ich, mimochodom, videl u nás tak ako Chrobák? Nie sú dekoráciami, ale spolučiniteľmi. Autor pretvára realitu rovnako tým, že sa jej lepšie prizrie, ako aj tým, že zdôrazní podrobnosť, ktorú sme si nevšimli, ale keď ju ukáže autor, okamžite si spomenieme, že sme ju predsa videli. A nad všetkým je rozprávkový prísvit, ktorý viaže pozorovanie s prvkom imaginatívnym do útvaru osobito prehodnocujúceho obidva živly. Ani svoje postavy autor neopisuje, vykrojuje ich z niekoľkých základných čiar, — v svete, v ktorom žijú, sa neorie, neseje a nežne, len pradie, pasie a pije. Hlavné robia osoby tejto rozprávky, hlavné sa robí za včasného rána, za súmraku alebo v noci. Sme mimo civilizácie a kultúry, mimo problematiky súčasnosti...


33.) Ktorá z nasledujúcich viet z diela Drak sa vracia ilustruje názor A. Matušku vo zvýraznenej časti ukážky 5?
(A)
(B)
(C)
(D)

34.) Ktorá výpoveď o diele Drak sa vracia je pravdivá?
(A)
(B)
(C)
(D)

35.) Ktorá možnosť vyplýva z ukážky 5?
(A)
(B)
(C)
(D)

36.) Ktorá možnosť predstavuje začiatok diela Drak sa vracia?
(A)
(B)
(C)
(D)

37.) V ktorej možnosti je správne určený zvýraznený vetný člen v nasledujúcej vete?

Hlavné sa robí za včasného rána, za súmraku alebo v noci.
(A)
(B)
(C)
(D)
Napíšte jednoslovný názov literárneho smeru, do ktorého sa zaraďuje tvorba Dobroslava Chrobáka.38.)
Ktoré dva literárne druhy kombinuje podľa ukážky 5 Dobroslav Chrobák vo svojom diele?39.)
Vypíšte prvé slovo vety, v ktorej sa v ukážke 5 spomína konflikt z novely Drak sa vracia.40.)

Ukážka 6

Albert Marenčin — Jazyk a komunikácia
(úryvok)

Píšem ti píšem a neviem čo to bude
Ešte neviem čo to bude ale je mi jasné
Že to nebude už také kŕčovito krásne

Ako boli naše dávne predpotopné básne
Už je totiž po potope a všetko je vlastne
Postpotopné plné bahna a v podstate prázdne
Bez vízie bez snívania bez túžby a vášne

Píšem túto postpotopnú báseň pre tvoje oči
Zavri ich aby si ma lepšie videla
Jastrabím pohľadom svojej imaginácie
Aj pre tvoje uši túto báseň píšem
Je v nej klepot mojej zabudnutej remingtonky“
Aj ten zvláštny buchot ktorému sa vzletne
      hovorí tlkot srdca
Aj moje volanie je v tej básni
Aj môj šepot
Prihováram sa ti všetkými jazykmi ktoré ovládam
Aj tými ktoré ovládajú mňa
Lebo sú mocnejšie ako ja
Márne sa im bránim vždy ma premôžu
A hovoria za mňa
Ohnivým jazykom môjho podvedomia

*remingtonka — starší písací stroj zn. Remington (podľa amerického technika Phila Remingtona)


41.) V ktorej možnosti sú slová/slovné spojenia odkazujúce v ukážke 6 na surrealizmus?
(A)
(B)
(C)
(D)

42.) Básnik vníma minulosť v ukážke 6
(A)
(B)
(C)
(D)

43.) V ktorom z nasledujúcich veršov sa nachádza paradox?
(A)
(B)
(C)
(D)

44.) Vyberte možnosť so slovami, ktoré majú zvukomalebný slovný základ.
(A)
(B)
(C)
(D)

45.) V ktorej možnosti sú uvedené slová určujúce typ komunikácie uplatnenej pri písaní ľúbostného listu?
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z básne Jazyk a komunikácia jednu metaforu, ktorá vznikla spojením dvoch podstatných mien.46.)
Koľko interpunkčných znamienok by bolo podľa pravidiel súčasnej spisovnej slovenčiny treba doplniť do zvýrazneného dvojveršia?47.)
Doplňte správny termín do nasledujúcej vety. Typ verša, ktorý využil autor v básni Jazyk a komunikácia, sa nazýva [.....] verš.48.)

Ukážka 7

Cestovné poistenie môže ušetriť stovky eur

Cestovné poistenie môže ušetriť stovky, niekedy až tisíce eur. Ak napríklad Slovák šliapne v mori na ježka, zaplatí za ošetrenie v nemocnici 70 eur. Bezplatné je to, ak je poistený. Poistka na týždňovú dovolenku štvorčlennej rodiny v Chorvátsku vyjde zhruba na 25 eur. Ide o náklad asi na úrovni štyroch percent z celkovej ceny zájazdu, ktorá v tomto prípade môže predstavovať 600 eur.
 „Ak má klient uzatvorené cestovné poistenie, uhrádza náklady za lekárske ošetrenie poisťovňa. Limit liečebných nákladov je 200 000 eur,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Generali Zuzana Hliváková. Poisťovne tiež odporúčajú pripoistiť sa aj ľuďom vlastniacim európsky preukaz zdravotného poistenia, pretože s týmto poistením nemusí dovolenkár pri úraze dostať od poisťovne naspäť celé náklady na liečbu.
 „Navyše tento preukaz neplatí v krajinách, ktoré nepatria do Európskej únie,“ dodáva Martin Fučík z ČSOB Poisťovne. Aj keď sa ľudia dajú poistiť, poisťovne odporúčajú mať pri sebe pre prípad úrazu určitú hotovosť. Dôvodom je podľa Gabriela Tótha z poisťovne Allianz fakt, že pri ambulantnom ošetrení lekári odmietajú čakať na úhradu poisťovne. Preto za ošetrenie zaplatí pacient a poisťovňa mu potom sumu vráti. Odporučená výška peňažnej zásoby je okolo 200 eur.
 Ceny poistného sa líšia nielen v závislosti od krajiny, kde sa bude konať letná dovolenka, ale v niektorých prípadoch aj od veku poistenca. „Ak má klient nad 70 rokov, musí si dojednať rozšírené poistné krytie, za ktoré sa pripláca,“ odpovedá Šimon Kollár z Wüstenrot poisťovne. Pre deti do 15 rokov je poistné nižšie. Rozdielne poistné je pre krajiny Európy, iné pre svetové destinácie či krajiny, kde sú politické nepokoje.

Eva Bullová, Pravda, 23. 06. 2011, upravené


49.) V ktorej možnosti sú pravopisne správne zápisy sumy 200 000 eur?
(A)
(B)
(C)
(D)

50.) V ktorej z nasledujúcich viet sa nachádza najviac neplnovýznamových slov?
(A)
(B)
(C)
(D)

51.) Ktorým slovným druhom je zvýraznené slovo v slovnom spojení je okolo 200 eur?
(A)
(B)
(C)
(D)

52.) Podľa ukážky 7 zaplatia rodičia za päťročné dieťa na poistnom menej,
(A)
(B)
(C)
(D)

53.) Text v európskom preukaze zdravotného poistenia patrí k tomu istému jazykovému štýlu ako
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z ukážky 7 priezvisko pracovníka poisťovne, ktorého názor sa čitateľ dozvedá sprostredkovane.54.)
Napíšte skloňovací vzor slova dieťa.55.)
Vypíšte z nasledujúceho súvetia nepriamy predmet v datíve.

Preto za ošetrenie zaplatí pacient a poisťovňa mu potom sumu vráti.
56.)

Ukážka 8

William Shakespeare — Hamlet
(úryvok)

HAMLET:
(Ukáže na kľačadlo.)

Choď do kláštora, načo by si mala rodiť
hriešnikov? Som človek počestný ako stovka iných,
a predsa by som sa mohol obviniť
z toľkých hriechov, že by bolo
bývalo lepšie, keby ma
mať nebola porodila. Som veľmi pyšný, pomstivý,
ctižiadostivý. Drieme vo mne viac
nerestí, než na aké si stačím spomenúť, než
aké si môžem vybaviť v predstavách a než
aké možno spáchať za jeden ľudský život —
načo by sa takí ľudia ako ja mali plahočiť
medzi zemou a nebom? Všetci sme skrz-naskrz
lotri, nikomu z nás never. Choď svojou cestou
do kláštora...


57.) Vzťah medzi pojmami dramatická postava a herec je taký istý ako vzťah medzi pojmami
(A)
(B)
(C)
(D)

58.) Ktorá dvojica slov predstavuje v kontexte ukážky 8 antonymá?
(A)
(B)
(C)
(D)

59.) V ktorej možnosti je uvedený dôvod, pre ktorý Hamlet posiela Ženskú postavu v ukážke 8 do kláštora?
(A)
(B)
(C)
(D)

60.) Tvorba Williama Shakespeara sa zaraďuje do obdobia
(A)
(B)
(C)
(D)

61.) V ktorej možnosti je správne určený slovesný tvar v slovnom spojení by bolo bývalo lepšie?
(A)
(B)
(C)
(D)
Napíšte slovný druh zvýrazneného slova v nasledujúcej vete.

Som človek počestný ako stovka iných.
62.)
Uveďte krstné meno postavy, ktorú Hamlet posiela v ukážke 8 do kláštora.63.)
Napíšte názov povolania, ktoré je charakterizované v nasledujúcom texte:

Podľa svojho chápania dramatického textu a vlastnej predstavy o jeho realizácii na scéne vytvára celkovú koncepciu divadelného predstavenia spájaním jednotlivých zložiek a prvkov dramatickej štruktúry do myšlienkovo a štýlovo jednotného dramatického celku, pričom rešpektuje autora i herecké osobitosti hercov a spolupracuje so všetkými činiteľmi divadelného predstavenia.
64.)

teraz nevidíš či sú tvoje odpovede správne

teraz nie sú správne odpovede viditeľné v teste

odporúčam Ti zobrazovať správnosť odpovedí len ak si vyplnil/a túto skúšku! Nepodvádzaj samú/samého seba. :)