Vyber si predmet

ministerstvo školstva vedy výskumu a športu slovenskej republiky
KÓD TESTU

2487

MATURITA 2013

EXTERNÁ ČASŤ

PREČÍTAJTE SI NAJPRV POKYNY K TESTU!

Želáme vám veľa úspechov!
Časovač
Voliteľný
Časovač Ti nezruší ani neovplyvní test.
Slúži len ako pomôcka. ⏱️


Hodnotenie výsledkov

Tvoje výsledky sa automaticky vypočítajú a zobrazia po stlačení tlačidla
"Ukázať správne odpovede" na konci testu.


Ukážka 1

Jozef Cíger Hronský — Jozef Mak
(úryvok, upravené)

 A keď nad Hudákovom rozknísal sa ospalý vietor a pobral sa ponad dolinu k východu, vtedy zabolelo materino lono naposledy a narodil sa Jozef Mak.
 A ženy okolo matere boli ospalé, ani toľko nepovedali, či je prišlé dieťa hodné alebo slabé, hoci sa toľko i v najhorších prípadoch povie. No i ľudskí ľudia sú zavše neľudskí, a že im Makova mater v tú chvíľu neodpúšťala, bolo preto, lebo nevedela, že je chvíľa veľkej borby, keď je nie noc, ani ráno, iba čas najtuhšieho a najsladšieho spánku, keď omdlieva i sila, i dobrota, i hriech, i rozkoš. Neodpúšťala, lebo ani boľavé lono neodplašilo hrôzu z hrude, oba ťažké prsníky zavalili sa priam na srdce a mater sa bála otvoriť ústa na otázku, či je nový život životom, alebo nesúca príťaž, o akej aj materi škoda rozprávať. Plakali jej kútiky úst, oči viseli na hrade, kde nebohý muž tvrdo zarúbal sekerou:
ZBOŽei POMOCI vibUDOVAL DOM TenTO Mak JANO roku pÁNa 1862 AVKUSTA 3ho


1.) Z ukážky 1 vyplýva, že Jozef Mak sa narodil
(A)
(B)
(C)
(D)

2.) Ktorý jazykový jav je v zvýraznenej časti ukážky 1 uplatnený v súlade s platnými kodifikačnými dielami?
(A)
(B)
(C)
(D)

3.) Z ukážky 1 vyplýva, že Eva Maková svoj pocit z narodenia syna vyjadrila
(A)
(B)
(C)
(D)

4.) Ktorý prírodný úkaz opísal autor v závere románu Jozef Mak, keď chcel naznačiť smrť July?
(A)
(B)
(C)
(D)

5.) Postava Jozefa Maka sa v súčasnej literárnej vede chápe ako
(A)
(B)
(C)
(D)
Napíšte, kto v ukážke 1 prostredníctvom autora informuje čitateľa o narodení Jozefa Maka.6.)
Z druhého odseku ukážky 1 vypíšte tri slová, ktoré majú rovnaký slovotvorný základ.7.)
V románe Jozef Mak nájdeme prvky lyrizovanej prózy. Ako sa nazýva literárny smer, v ktorom u nás lyrizácia v próze dosiahla vrchol?8.)

Ukážka 2

(upravené)

SLOVENSKÝ LITERÁRNY FOND — výbor Sekcie pre vedeckú a odbornú literatúru


vypisuje

Súťaž o najlepšiu vedeckú esej,

ktorej cieľom je stimulovať vedeckú esejistiku na Slovensku. Téma je ľubovoľná z oblasti spoločenských, prírodných a technických vied.

Predmet a podmienky súťaže: Vami vytvorená esej vrozsahu 3-13 strán, doteraz nepublikovaná v slovenskom jazyku. Príspevky, originál a 5 čitateľných kópií, posielajte na adresu SLOVENSKÉHO LITERÁRNEHO FONDU.
Súťaž je anonymná. Do zvláštnej obálky označenej heslom ESEJ vložte list, na ktorom uvediete svoje meno, adresu a názov eseje. Príspevok označte iba názvom eseje a príslušnou oblasťou. Na origináli a kópiách neuvádzajte svoje meno. Obálky zalepte.

Ceny: Príspevky posúdia odborné poroty menované pre príslušné oblasti. V každej oblasti budú udelené 3 ceny.

Uzávierka súťaže: 31. 12. 2012

Zverejnenie výsledkov: ll. štvrťrok 2013

Zdroj: www.litfond.sk


9.) Kam musí súťažiaci uviesť svoje meno?
(A)
(B)
(C)
(D)

10.) Funkciou textu ukážky 2 je
(A)
(B)
(C)
(D)

11.) Ktoré z nasledujúcich tvrdení nevyplýva z ukážky 2?
(A)
(B)
(C)
(D)

12.) V ktorej možnosti je pravopisne správne uvedená adresa organizátora súťaže?
(A)
(B)
(C)
(D)

13.) V ktorom z nasledujúcich slov sa uplatnilo pravidlo o rytmickom krátení?
(A)
(B)
(C)
(D)
Koľko exemplárov eseje má súťažiaci podľa ukážky 2 poslať do súťaže?14.)
Do ktorej oblasti by mal podľa ukážky 2 zaradiť súťažiaci esej s názvom Je kariéra dôležitejšia ako rodina?15.)
Podľa ktorého skloňovacieho vzoru sa skloňuje podstatné meno esej?16.)

Ukážka 3

William Shakespeare — Skrotenie zlej ženy
(úryvok, upravené)

KATARÍNA:  Kto do vás nalieval tie múdrosti?
PETRUCCIO:  Už s mliekom som ich cical z múdrej matky.
KATARÍNA:  Syn múdrej matky — a má v hlave zmätky.
PETRUCCIO:  Mám v nej aj rozum.
KATARÍNA:  Ale zachladený.
PETRUCCIO:  Rozohrial by sa v tvojej posteli.
No tárania už bolo až-až — poďme
k veci. Váš otec súhlasí s tým, že si
vás vezmem. Ponúkol mi už aj veno.
Chcete či nechcete, sa vezmeme.
Som, Katarína, pre vás ja ten pravý.
A keďže vidím — vidím, že aj ty si
nádherná žena, ja ťa milujem
a nedám ťa už nikomu, si moja,
narodil som sa, aby som ťa skrotil
a z divej Katy spravil Katušku,
čo bude nosiť skromnú fertušku.


17.) V ktorej možnosti je vystihnutý význam slova táranie z ukážky 3?
(A)
(B)
(C)
(D)

18.) Ktorý zmysel v ukážke 3 podporil záujem Petruccia o Katarínu?
(A)
(B)
(C)
(D)

19.) Z ukážky 3 vyplýva, že mužská postava
(A)
(B)
(C)
(D)

20.) Petruccio chce v ukážke 3 skrotiť Katarínu, čiže ju chce
(A)
(B)
(C)
(D)

21.) V ktorom jazykovom štýle sa realizuje komunikácia medzi postavami v ukážke 3?
(A)
(B)
(C)
(D)
Ako nazývame druh expresívnych slov, ktorými Petruccio naznačil zmenu Kataríny na skrotenú Katušku?22.)
Ako sa nazývajú samostatné prehovory Petruccia v ukážke 3?23.)
Vypíšte z ukážky 3 jeden nezhodný prívlastok.24.)

Ukážka 4

Július Satinský — Namiesto úvodu
(úryvok)

 Pochádzam zo schudobnenej poľskej šľachty. Náš rod je zapísaný v šľachtickej matrike od roku 1618. Náš zoštátnený zámok leží na sever od Vratislavy (Rawicz). Prapradedo sa pridal k napoleonskému pluku a tiahol s ním cez Slavkov až do španielskej Zaragozy. Na tejto trase sa dodnes nachádzajú celé húfy Satinských (od mnohých dostávam do televízie listy). Jeden zo Satinských sa priatelil s Komenským a na zozname chirurgických nástrojov nájdete takzvané Satinského kliešte na otváranie hrudného koša...
 Na Maďara som príliš skromný, na Poliaka príliš zlý obchodník, na Čecha som príliš márnotratný a na Rakúšana príliš zdravo vyvinutý, napísal som o sebe pred rokmi a na tom trvám. Skrátka a dobre, náš rod mal vždy na to, aby sa pred ním triasla celá Európa — najmä Európanky.
 Pokiaľ viem, nikto z našej rodiny nebol vysokoškolsky vzdelaný. Šľachtickú minulosť vystriedala kapitalistická éra: môj dedo bol veľkoobchodník s prasatami, otec vlastnil kaviareň Grand a za socializmu sme boli komedianti.
 Narodil som sa 20. augusta 1941, moja manželka je doktorka psychiatrie a máme dve deti. S Milanom Lasicom vlastníme imaginárnu firmu L + S, obchod so slovnými hračkami, humorom a pesničkami s ručením obmedzeným.

Július Satinský, 1994


25.) Ukážka 4 predstavuje
(A)
(B)
(C)
(D)

26.) Ku ktorému súčasnému európskemu štátu sa na základe ukážky 4 viaže pôvod rodu Júliusa Satinského?
(A)
(B)
(C)
(D)

27.) Z ukážky 4 vyplýva, že prapradedo Júliusa Satinského bol
(A)
(B)
(C)
(D)

28.) V prvom odseku ukážky 4 sa nachádza
(A)
(B)
(C)
(D)

29.) Z ukážky 4 vyplýva, že rod Satinských vlastnil
(A)
(B)
(C)
(D)
Kto dosiahol na základe ukážky 4 v rodine Júliusa Satinského najvyššie vzdelanie?30.)
V ktorom storočí bol podľa ukážky 4 rod Júliusa Satinského zapísaný do matriky?31.)
Napíšte pravopisne správne skratku slovného spojenia spoločnosť s ručením obmedzeným.32.)

Ukážka 5

Šimon Pellar (28. 2. 1923 — 4. 9. 2010)

Český herec, spevák, doyen českej prekladateľskej scény, sa narodil v Púchove.

Bol všestranný talent, ktorý sa odmietal nudiť v časoch, keď už mal na to, ako hovoril, právo. Spolu s manželkou Lubou preložili desiatky amerických, anglických či nemeckých autorov, napríklad J. D. Salingera, za čo dostal v roku 1997 Štátnu cenu. Spieval, vystupoval v pražských divadlách, účinkoval aj vo filmoch. Ako 80-ročnému mu vyšiel prvý album.

SME, 11. 9. 2010


33.) Koľko jednoduchých dvojčlenných viet sa nachádza v ukážke 5?
(A)
(B)
(C)
(D)

34.) Z ukážky 5 vyplýva, že Šimon Pellar
(A)
(B)
(C)
(D)

35.) V ktorom slovnom spojení nedochádza k znelostnej asimilácii/spodobovaniu?
(A)
(B)
(C)
(D)

36.) Najznámejší román amerického spisovateľa, ktorý sa spomína v ukážke 5, má názov
(A)
(B)
(C)
(D)

37.) Ktorý typ vedľajšej vety sa v prvom súvetí ukážky 5 opakuje?
(A)
(B)
(C)
(D)
Z koľkých jazykov podľa ukážky 5 prekladal Šimon Pellar?38.)
Napíšte pravopisne správne obyvateľské meno odvodené od mesta, v ktorom sa Šimon Pellar narodil.39.)
Vypíšte z poslednej vety ukážky 5 podmet.40.)

Ukážka 6

Martin Mozola — Úvod do filozofie
(úryvok, upravené)
 Rozdiel medzi filozofiou a vierou umelecky vystihol renesančný maliar Raffaello. Autori učebnice Dejiny filozofie pre stredné školy umiestnili na obálku knihy detail z Raffaellovej fresky Aténska škola. Zobrazuje centrálnu časť fresky, na ktorej sú namaľované dve postavy, veľkí grécki filozofi Platón a Aristoteles. Jednoduché gestá rúk — Platón, držiaci v jednej ruke svojho Timaia, druhou ukazuje na nebesá (svet ideí). Aristoteles, zahalený v belasom plášti, drží Etiku a druhú ruku s dlaňou obrátenou k zemi (vecnému svetu) vystiera pred seba. Celková freska je alegóriou filozofie, ilustráciou racionálneho hľadania pravdy. Je plná postáv, ktoré v rôznych pozíciách spolu diskutujú alebo osamote premýšľajú. Starovekí filozofi a vedci sa so vznešenou vážnosťou zhromaždili uprostred monumentálnej architektúry. Kompozícia fresky je obdivuhodne vyvážená, ale pretože ide o obraz namáhavého ľudského myslenia, nevládne v nej skutočný pokoj.


41.) Ktoré z nasledujúcich tvrdení nevyplýva z ukážky 6?
(A)
(B)
(C)
(D)

42.) Z koľkých slabík sa skladá slovo racionálny?
(A)
(B)
(C)
(D)

43.) V ktorej možnosti sú literárne obdobia uvedené chronologicky správne?
(A)
(B)
(C)
(D)

44.) V ktorej možnosti je pravopisne správne uvedený rovnaký farebný odtieň, aký predstavuje slovo belasý?
(A)
(B)
(C)
(D)

45.) Ktoré z nasledujúcich slovných spojení má rovnaký význam ako zvýraznené slovo ilustrácia v ukážke 6?
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z ukážky 6 jedno slovo, ktoré je aj odborným názvom umeleckého výrazového prostriedku.46.)
Vypíšte z ukážky 6 v poradí prvé slovné spojenie, ktoré označuje spôsob neverbálnej komunikácie.47.)
Do ktorého jazykového štýlu patrí ukážka 6?48.)

Ukážka 7

Július Lenko — Dcérke

Toľko lásky a nehy vočiach máš,
že každou vecou bývaš očarená.
A keď mi hráš, keď hudbou Beethovena
celý náš byt až po strop napíňaš,

keď v notách, zvučných ako hrkálky,
i tvoje malé detské srdce bije,
ja spoza záclon každej melódie
na tvoju cestu hľadím do diaľky.

Choď ňou, a nezablúď, i keď cesta tá
raz bude priama a raz kľukatá,
raz pôjde slncom a raz cez víchricu.

Život neplynie ako sladký sen,
má víry, blesky ako Beethoven.
Len majster zvládne jeho klávesnicu.


49.) Ukážka 7 predstavuje
(A)
(B)
(C)
(D)

50.) Ktoré z nasledujúcich tvrdení vyplýva z ukážky 7?
(A)
(B)
(C)
(D)

51.) Ktorý druh lyriky predstavuje báseň Dcérke?
(A)
(B)
(C)
(D)

52.) V ktorom z uvedených slovných spojení sa nachádza epiteton?
(A)
(B)
(C)
(D)

53.) Ktorý rým využíva autor v prvej strofe básne Dcérke?
(A)
(B)
(C)
(D)
Z predposlednej strofy básne Dcérke vypíšte dvojicu opozít/slov s opačným významom, ktoré sa myšlienkovo viažu na životnú cestu dcérky.54.)
Vypíšte z básne Dcérke podstatné meno, ktoré je v poslednom verši zastúpené slovom jeho.55.)
Ktorý umelecký jazykový prostriedok predstavuje zvýraznené slovné spojenie?

Len majster zvládne jeho klávesnicu.
56.)

Ukážka 8

Anton Pavlovič Čechov — Radosť
(úryvok, upravené)

 „No tak rýchlo čítajte!“
Mamka sa podívala na svätý obraz a prežehnala sa. Tatko si odkašlal a začal:
„29. decembra o jedenástej v noci úradník Dmitrij Kuldarov...“
 „Bol som so Semionom Petrovičom... je tam všetko dopodrobna! No ďalej! Ďalej! Počúvajte!“„... v opitosti sa pošmykol a spadol pod koňa tam stojaceho fiakristu Ivana Drotova, roľníka z dediny Durykino, Juchnovský okres. Splašený kôň prekročil Kuldarova a pretiahol cez neho sane, v ktorých sedel kupec druhej daňovej skupiny Stepan Lukov, a cválal po ulici, kým ho nezastavili domovníci. Kuldarov, ktorý spočiatku stratil vedomie, bol odvedený na policajnú stanicu a prehliadnutý lekárom. Úder v záhlaví...“
 „To som narazil do oja, mamka! Kázali mi prikladať studený obklad na zátylok. Tak ste si prečítali? No čo? Vidíte! A rozletelo sa to po celom Rusku! Dajte ich sem!“
 Miťa schmatol noviny, poskladal ich a strčil do vrecka.


57.) V ktorej možnosti sú obe slová jednovýznamové?
(A)
(B)
(C)
(D)

58.) Ktorá postava sa v ukážke 8 nespomína?
(A)
(B)
(C)
(D)

59.) Hlavný hrdina ukážky 8 mal radosť z toho, že
(A)
(B)
(C)
(D)

60.) Víťazný pocit hlavného hrdinu ukážky 8 môže čitateľ vnímať ironicky, pretože
(A)
(B)
(C)
(D)

61.) Zvýraznený text v ukážke 8 predstavuje
(A)
(B)
(C)
(D)
Napíšte meno a priezvisko poškodeného z ukážky 8.62.)
Napíšte termín označujúci vtipný, prekvapujúci záver rozprávania, ktorý však v ukážke 8 chýba.63.)
Ktorým plnovýznamovým slovným druhom hlavná postava v ukážke 8 v prvom prehovore zosilňuje naliehavosť svojej požiadavky?64.)

teraz nevidíš či sú tvoje odpovede správne

teraz nie sú správne odpovede viditeľné v teste

odporúčam Ti zobrazovať správnosť odpovedí len ak si vyplnil/a túto skúšku! Nepodvádzaj samú/samého seba. :)