Vyber si predmet

ministerstvo školstva vedy výskumu a športu slovenskej republiky
KÓD TESTU

1403

MATURITA 2019

EXTERNÁ ČASŤ

PREČÍTAJTE SI NAJPRV POKYNY K TESTU!

Želáme vám veľa úspechov!
Časovač
Voliteľný
Časovač Ti nezruší ani neovplyvní test.
Slúži len ako pomôcka. ⏱️


Hodnotenie výsledkov

Tvoje výsledky sa automaticky vypočítajú a zobrazia po stlačení tlačidla
"Ukázať správne odpovede" na konci testu.


Ukážka 1

Július Lomenčík — Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

 Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu [.........]. Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“ hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „... výtvor najčistejšej poézie veku budúceho“.
 Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“


1.) Autor ukážky 1 sa v nej zameriava
(A)
(B)
(C)
(D)

2.) Básnickú skladbu Marína zaraďujeme
(A)
(B)
(C)
(D)

3.) Ktorý umelecký prostriedok využil Mikuláš Dohnány v ukážke 1 na označenie zmeny v používaní literárneho jazyka?
(A)
(B)
(C)
(D)

4.) Ktorý slohový postup prevláda v ukážke 1?
(A)
(B)
(C)
(D)

5.) Orol tatranský bol
(A)
(B)
(C)
(D)
Napíšte názov diela Jána Kollára, na ktoré sa odvolával J. Lomenčík v úvode ukážky 1 a ktorého názov patrí na zakryté [.........] miesto v nej?6.)
Vypíšte z druhého odseku ukážky 1 prvé slovo z vety, v ktorej sa nachádza prechodník i príčastie.7.)
Vypíšte z prvého odseku ukážky 1 vybrané slovo, ktoré označuje prudký prejav citov alebo silnú emóciu.8.)

Ukážka 2

Oscar Wilde — Portrét Doriana Graya
(úryvok, upravené)

 „K nesúladu dochádza, keď sa musíme prispôsobovať druhým. Vlastný život — to je dôležité. Čo sa týka života našich blížnych, ak niekto chce byť mravokárcom alebo puritánom, nech sa nad nich vyvyšuje so svojimi morálnymi názormi, ale nie je to jeho vec, nemá sa do ničoho starať. Okrem toho, individualizmus má naozaj vyšší cieľ. Moderná morálka žiada prijať štandard našej doby. Podľa mňa, keď kultúrny človek prijme štandard svojej doby, je to najhrubšia nemorálnosť.“
 „Ale predsa, Harry, keď človek žije iba pre seba, platí za to strašnú cenu,“ nadhodil maliar.
 „Áno, za všetko dnes musíme draho platiť. Myslím, že najväčšou tragédiou chudobných je, že si nemôžu dovoliť nič, iba sebazapieranie. Krásne hriechy, ako krásne veci, Basil, sú výsadou bohatých.“
 „Človek musí platiť aj iným ako peniazmi.“
 „Čím iným, Basil?
 „Nuž, vari výčitkami svedomia, utrpením aj... no, vedomím poníženia.“
 Lord Wotton pokrčil plecom. „Kamarát drahý, stredoveké umenie je krásne, ale stredoveké pocity sú už nemoderné. Možno ich, pravda, použiť v románoch. No ale vrománoch možno použiť iba to, čo sa už prestalo používať v skutočnosti. Ver mi, že civilizovaný človek nikdy neoľutuje svoje radosti a necivilizovaný nevie, čo je radosť.“
 „Ja viem, čo je radosť,“ zvolal Dorian Gray. „Zbožňovať niekoho.“


9.) Z ukážky 2 vyplýva, Že podľa lorda Wottona v danej dobe
(A)
(B)
(C)
(D)

10.) Koľko postáv vystupuje v ukážke 2?
(A)
(B)
(C)
(D)

11.) Ktorý žáner dominoval v stredovekej literatúre?
(A)
(B)
(C)
(D)

12.) V ktorej vete sa nachádza priamy predmet?
(A)
(B)
(C)
(D)

13.) Čo nepokladá Lord Wotton v ukážke 2 za stredoveké?
(A)
(B)
(C)
(D)
Z ukážky 2 vypíšte dvojslovné oslovenie.14.)
Ako sa nazýva typ komunikácie, v ktorej komunikanti vyjadrujú svoj nesúhlas bez agresivity a manipulácie?15.)
Vypíšte z prvého odseku ukážky 2 zložené slovo domáceho pôvodu.16.)

Ukážka 3

Ovídius — Daidalos a Ikaros
(úryvok, upravené)

Je múdry Daidalos a Ikara má syna.
Vynájde zvláštnu vec: hľa, z krehkých vtáčích pier
si krídla zostrojí a k pleciam popripína;
syna tiež priúča, jak letieť cez éter.

„Nech Minos vševládny ohradí zem i more,
ktoré nás zoviera a nedá uniknúť —
je nebo nad Krétou, je šíra cesta hore,
do Grécka rodného nás volá voľná púť!"

Bol z Atén rodákom a v srdci mocnej Kréty
bludisko zbudoval, v ňom toľko rôznych ciel
i chodieb spletitých, že ledva z tejto spleti —
ledva z nej vyplietol sa i sám staviteľ!
[...]
keď chlapca pochytí chuť stúpať hor a hor,
sprievodcu opustí a len sa túži vtápať
čím vyššie do výšin, až k slnku, nad obzor — —
Ale tá prudká slasť sa skoro zmení na pád.
[...]
Zvať budú po tebe tú šíravinu vôd,
kde otec — ktorý už viac nebol otcom — vzlykaľ:
„Môj Ikar, kde si mi? Sem za mnou, Ikar, poď!
V ktorej už končine ťa nájdem, biedny Ikar?“

V tom uzrie hŕbku pier sa plaviť na ostrov.
Prekľaje umenie, čo synáčka mu zmára.
Z vín si ho vyloví, vykope mu rov.
Ten ostrov obdrží tiež meno od Ikara.


17.) Ktoré tvrdenie o ukážke 3 je pravdivé?
(A)
(B)
(C)
(D)

18.) Ktorý literárny druh predstavuje ukážka 3?
(A)
(B)
(C)
(D)

19.) Ktoré tvrdenie vyplýva z ukážky 3?
(A)
(B)
(C)
(D)

20.) Ktorý pád nie je použitý pri skloňovaní zámen v piatej strofe ukážky 3?
(A)
(B)
(C)
(D)

21.) V ktorej možnosti sa nachádzajú iba slová so slabikotvornými hláskami r/ŕ, I/Í?
(A)
(B)
(C)
(D)
Vypíšte z ukážky 3 jedno slovo, v ktorom je porušené pravidlo o rytmickom krátení.22.)
Utvorte privlastňovacie prídavné meno od podstatného mena Ikaros v tvare N singuláru mužského rodu.23.)
Vypíšte z ukážky 3 slovo, ktoré má rovnaký význam ako slovo zabíjať.24.)

Ukážka 4

Jozef Gregor Tajovský — Statky-zmätky
(úryvok)

ĎURKO. Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám robil.

PALČÍK. Prepíšeš?! Oprobujte sa. Ani babky! Dosť si ma skazil do roka! Ja ťa vyplatím.
    Dones, žena, nejaký kôl! Ja mu vyplatím — keď mu nakladiem. Ožranský lump!

MARA. Preboha ťa prosím!... A ty už choď niekam v peklo!

ĎURKO. (odchádza z kroka na krok). Nefrflite mi! Naučím ťa!

PALČÍK. Už sa pakuj! Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

ĎURKO. I skazím ťa, aby si vedel!

PALČÍK. Ty mňa? Hneď ti skončenie tu spravím! (Berie revolver.)

ĎURKO (vyjde rýchlejšie, dvere otvorené).

MARA (skočí k Palčíkovi). Preboha, neber si ho na svedomie!

PALČÍK. Keď ma ty na žobrotu chceš doniesť, radšej ťa ja budem žobrákom chovať! (Von, v pitvore strelí.)

MARA. Matička Kristova! (Klesne na prahu.)

PALČÍK (dnu, trasie sa). I tá fľandra von! A viac nevkročí do môjho domu!
    — Bolo načase chliev očistiť.


25.) Zktorej časti vnútornej kompozície diela Statky-zmätky je ukážka 4?
(A)
(B)
(C)
(D)

26.) V ktorej možnosti sú všetky slová z ukážky 4 neutrálne?
(A)
(B)
(C)
(D)

27.) Priktorej postave z diela Statky-zmätky je správne uvedená jej charakteristika?
(A)
(B)
(C)
(D)

28.) V ktorej možnosti sa nachádza jednočlenná veta z ukážky 4?
(A)
(B)
(C)
(D)

29.) Ktoráveta z ukážky 4 neobsahuje frazeologizmus?
(A)
(B)
(C)
(D)
Koľko replík patrí v ukážke 4 Ďurkovi?30.)
Koľko autorských poznámok sa nachádza v ukážke 4?31.)
Na základe poznania celého diela, z ktorého je ukážka 4, napíšte krstné meno ženskej postavy, o ktorej hovorí Palčík vo svojej poslednej replike.32.)

Ukážka 5

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania, ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu podľa zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
 1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
 2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
 3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
 4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
 5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
 6. Znížite mieru fluktuácie.
 7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
 8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
 9. Zlepšíte firemnú kultúru.
 10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
 11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
 12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
 13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
 14. Zvýšite zisky vašej firmy.

maturitny-tester.sk

33.) Ktoré tvrdenie vyplýva z ukážky 5?
(A)
(B)
(C)
(D)

34.) V ktorej možnosti nie je uvedená výhoda, ktorú podľa ukážky 5 prinesie firmám zapojenie sa do duálneho systému vzdelávania?
(A)
(B)
(C)
(D)

35.) Z koľkých viet sa skladá súvetie v druhom odseku ukážky 5?
(A)
(B)
(C)
(D)

36.) Časť ukážky 5 Prečo systém duálneho vzdelávania je napísaná vo forme
(A)
(B)
(C)
(D)

37.) V ktorej možnosti je uvedená výhoda, ktorú podľa ukážky 5 získa študent absolvovaním duálneho vzdelávania?
(A)
(B)
(C)
(D)
Koľko zmlúv podľa ukážky 5 uzatvorí žiak so zamestnávateľom v rámci duálneho vzdelávania?38.)
Vypíšte z časti ukážky 5 Prečo systém duálneho vzdelávania nezhodný prívlastok, ktorý je vyjadrený tvarom neurčitku slovesa.39.)
V ktorom jazykovom štýle sa vypracúva text pracovnej zmluvy?40.)

Ukážka 6

Michelangelo Buonarroti — Som ako mesiac
(skrátené)

Cez váš zrak ku mne sladké svetlo prúdi,
ktoré už slepý zrak môj nezahliadne.
Na vašich nohách nesiem bremä riadne,
pod ktorým k zemi klesli by mi údy.

Len s vaším krídlom vzlietam z čiernej hrudy,
až do neba môj duch sa s vaším vkradne.
V hmle horúco a v slnci mi je chladne,
ak vaša duša príkro o mne súdi.

Jedinou vôľou je mi prianie vaše,
vo vašom srdci myšlienky mám skryté
a z vášho dychu plynú moje vety.

Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnce neosvieti.


41.) Ktorá charakteristika básnického subjektu/autora nevystihuje jeho pocity v poslednej strofe básne v ukážke 6?
(A)
(B)
(C)
(D)

42.) Ktorým slovom označuje básnik v ukážke 6 milovanú osobu?
(A)
(B)
(C)
(D)

43.) Na ktorý zmysel čitateľa autor v básni Som ako mesiac priamo nepôsobí?
(A)
(B)
(C)
(D)

44.) V ktorej možnosti sa nachádza epiteton/básnický prívlastok?
(A)
(B)
(C)
(D)

45.) V ktorej strofe ukážky 6 sa nachádza veršový presah?
(A)
(B)
(C)
(D)
Ako sa volá básnická forma, ktorú predstavuje ukážka 6?46.)
Vypíšte z ukážky 6 synonymum k slovu prianie.47.)
Podľa ktorého vzoru sa skloňuje podstatné meno slnce?48.)

Ukážka 7

Jerome David Salinger — Kto chytá v žite
(úryvok)

 Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil, aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce rozprávať. Je to, po prvé, otrava a po druhé, moji rodičia by najmenej dva razy za sebou zinfarktovali, keby som niečo prezradil z ich súkromného života. Na také voľačo sú veľmi citliví, najmä otec. Inak sú celkom fajn — to nevravím — ale sú hrozne citliví. Okrem toho vám nemienim rozprávať celý svoj mizerný životopis od a po zet. Porozprávam vám len o tých bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc, keď som sa zosypal, musel prísť sem a dať si pohov.


49.) Ktoré lexikálne prostriedky využil Salinger v ukážke 7, aby sa priblížil študentskému prostrediu?
(A)
(B)
(C)
(D)

50.) Tvorbu J. D. Salingera zaraďujeme
(A)
(B)
(C)
(D)

51.) Ktorým slovným druhom je zvýraznené slovo v nasledujúcej vete z ukážky 7?

Porozprávam vám len o tých bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc.
(A)
(B)
(C)
(D)

52.) Nazáklade poznania celého diela, z ktorého je ukážka 7, vyberte možnosť, ktorá vysvetľuje, prečo rozprávač príbehu odišiel zo školy.
(A)
(B)
(C)
(D)

53.) Vo zvýraznenej vete v ukážke 7 je pomlčkami oddelený/oddelená
(A)
(B)
(C)
(D)
Ktorý druh čísloviek/číslovkových výrazov sa v ukážke 7 vyskytuje opakovane?54.)
Výslovnosť ktorej hlásky slovenskej abecedy je v ukážke 7 zapísaná tromi grafémami?55.)
Ktorý typ rozprávača sa nachádza v ukážke 7?56.)

Ukážka 8

Bublinková sezóna
 Aj vy/Vy máte počas leta často chuť na sýtené nápoje? Zatiaľ čo sladené malinovky z obchodu obsahujú veľké množstvo cukru, všelijakých/všeliakých farbív a konzervantov, na pohári čistej perlivej vody ochutenej napríklad kúskami ovocia či byliniek nie je nič zlé. S prístrojmi SodaStream SPIRIT to s prehľadom zvládnete v pohodlí domova, a rovnako tak aj najmladší čí, naopak, najstarší členovia rodiny. Stačí naplniť fľašu, zakliknúť do prístroja a stlačením tlačítka/lačidla nasýtiť podľa vlastných predstáv. Bombička s obsahom CO, vystačí na prípravu až 70litrov perlivej vody, čo Zodpovedá približne 47 fľašiam s objemom 1,5 litra, ktoré by ste inak museli vláčiť z obchodu. Prístroj SodaStreamSPIRIT je dostupný v troch farbách — bielej, čiernej a červenej. Navyše, o všetkých benefitoch prípravy perlivej vody v pohodlí domova sa teraz môžete presvedčiť sami/samy a bez rizika. V prípade, že s prístrojom SodaStreamSPIRIT nebudete spokojní, do 60 dní od zakúpenia vám vrátia peniaze. Viac na www.sodastream.sk.

Inzercia NB1955


57.) Ukážka 8 predstavuje
(A)
(B)
(C)
(D)

58.) V ktorej možnosti sa nachádza združené pomenovanie?
(A)
(B)
(C)
(D)

59.) V ktorej možnosti je uvedené slovo, ktoré sa z hľadiska citového zafarbenia/expresívnosti odlišuje od ostatných troch?
(A)
(B)
(C)
(D)

60.) V ukážke 8 sa nachádza aj
(A)
(B)
(C)
(D)

61.) V ktorej možnosti sú uvedené len správne tvary slov zo zvýraznených dvojíc slov v ukážke 8?
(A)
(B)
(C)
(D)
Ktorá spoluhláska má v nasledujúcej vete z ukážky 8 trojakú výslovnosť?

Zatiaľ čo sladené malinovky z obchodu obsahujú veľké množstvo cukru, všelijakých/všeliakých farbív a konzervantov, na pohári čistej perlivej vody ochutenej napríklad kúskami ovocia či byliniek nie je nič zlé.
62.)
Napíšte slovom pravopisne správne číslovku z nasledujúcej vety.

Zodpovedá približne 47 fľašiam.
63.)
Nahraďte v nasledujúcej vete jedno slovesné podstatné meno abstraktným podstatným menom tak, aby sa význam vety nezmenil. Do 60 dní od zakúpenia výrobku vám vrátia peniaze.64.)

teraz nevidíš či sú tvoje odpovede správne

teraz nie sú správne odpovede viditeľné v teste

odporúčam Ti zobrazovať správnosť odpovedí len ak si vyplnil/a túto skúšku! Nepodvádzaj samú/samého seba. :)